پنل تلویزیون سامسونگ

هر چیزی که باید از سامسونگ بدانید

پنل تلویزیون سامسونگ

۸ بازديد
به طور کلی پنل تلویزیون اصلی ترین قطعه است که تصاویر را به شما نمایش می‌دهد. درواقع، مهمترین اجزاء تشکیل‌دهنده‌ی تلویزیون را پنل، برد و سیم‌کشی داخلی آن تشکیل می‌دهند که حساس‌ترین و مهمترین این اجزاء هم بدون شک پنل آن است.

پنل تلویزیون سامسونگ

آشنایی با پنل تلویزیون سامسونگ

در واقع پنل تلویزیون اصلی ترین و مهمترین قطعه‌ی همه‌ی تلویزیونها و مانیتورهاست. پنل یا “نمایش کریستال مایع” اساساً یک صفحه‌ی تخت است؛ تشکیل شده از میلیونها نقطه‌ی کوچک. این میلیونها نقطه‌ی کوچک، نظم و صفی را تشکیل می‌دهند که در نهایت با کنار هم قرار گرفتن این نقاط کوچک، صفحه نمایش تلویزیون شکل می‌گیرد. امروزه می‌توانید یک یا چند مورد از این کریستالهای مایع را در اکثر تلویزیونها پیدا کنید.
 

انواع تکنولوژی پنل های تلویزیون سامسونگ 

امروزه معمولا در تلویزیون‌ها از دو نوع تکنولوژی پنل VA و IPS استفاده می‌شود (یعنی در یک تلویزیون یکی از این دو پنل وجود دارد). چرا به این پنل ها VA و یا IPS می گویند؟ نام‌گذاری این پنلها وابسته به آرایش پیکسلها است. در پنل VA یا Vertical Alignment آرایش پیکسلها عمودی (Vertical) و در پنل IPS با In – Plane Switching آرایش پیکسلها افقی (horizontal) است. این دو نوع آرایش پیکسلی در صفحه نمایش تلویزیون، مهمترین تفاوت را در نمایش تصویر ایجاد می‌کنند.

انواع تکنولوژی پنل‌های تلویزیون سامسونگ

البته پنل‌های دیگری نیز وجود دارند ولی معروفترین و محبوب‌ترین آنها همین دو پنل هستند. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که کدام برندهای تلویزیون، از کدام یک از این پنل‌ها استفاده می‌کنند؟

انواع پنل تلویزیون سامسونگ

پنل تلویزیون LCD: پنل‌‌های LCD مخفف عبارت Liquid Crystal Display و به معنی نمایشگر کریستال مایع هستند. نکته اصلی در مورد پنل‌های LCD این است که همه آنها از نور پس‌زمینه سفید (یا نور جانبی و غیره) استفاده می‌کنند. آنها با تابش نور سفید روشن به چشمان شما کار می‌کنند، در حالی که بقیه پنل‌ها با تغییر این نور پس زمینه به پیکسل‌های جداگانه کار می‌کنند.
دو نوع متداول از پنل‌های LCD وجود دارد: IPS مخفف In-Plane Switching و VA مخفف Vertical Alignment و دو تفاوت اصلی بین هر نوع وجود دارد. پنل VA معمولا دارای ضریب کنتراست بالا و زوایای دید باریک است. در حالی که پنل IPS، کنتراست کم و زاویه دید وسیعی دارد. اینها تفاوت‌های اصلی بین هر کدام هستند و در بیشتر موارد، نوع پنل بر دیگر جنبه‌های کیفیت تصویر، مانند حداکثر روشنایی، طیف رنگ، یا دقت رنگ تأثیر نمی‌گذارد.
پنل تلویزیون LED : LED مخفف Light-Emitting Diode به معنای دیود ساطع نور است. این پنل‌ها همان پنل‌های LCD هستند که برای افزایش رزولوشن به جای لامپ فلوئورسنت برای تولید نور در آن دیود ساطع نور استفاده شده است و مشکل سیستم نور پس‌زمینه که در پنل‌های LCD باعث کنتراست پایین در تصاویر می‌شود را ندارد.
پنل تلویزیون OLED: پنل‌های OLED مخفف Organic Light Emitting Diode به معنی دیود نورگسیل ارگانیک است. برخلاف پنل‌های LED، پنل‌های OLED از نور پس‌زمینه استفاده نمی‌کنند و درعوض دارای پیکسل‌های خود نوردِه هستند. این تکنولوژی اجازه می‌دهد تا پیکسل‌ها به صورت جداگانه روشن و خاموش شوند و در نتیجه سیاهی کاملی ایجاد می‌شود که باعث نمایش رنگ سیاه به بهترین شکل ممکن می‌گردد. هم‌چنین این پنل‌ها دارای زوایای دید گسترده هستند.

VA و IPS در پنل تلویزیون چیست؟

نحوه تشخیص نوع پنل در خرید تلویزیون سامسونگ: مهمترین گزینه برای اینکه بدانیم پنل تلویزیون کدام است، مراجعه به وبسایت شرکت سازنده است. می‌توان مدل را در وبسایت شرکت سازنده جستجو کرد و در قسمت مشخصات صفحه نمایش یا Display، نوع پنل را دید. 
به جز مراجعه به وبسایت نمایندگی مجاز تعمیرات سامسونگ و مشخصات محصول، راهکارهای دیگری برای فهمیدن این موضوع و ویژگیهای تصویر وجود دارد. در ادامه این ویژگی های را بیان می‌کنیم.

تفاوت های اصلی در پنل IPS و VA

در بالا به پنل IPS و VA از نظر آرایش پیکسلی اشاره کردیم. آرایش پیکسلی افقی در پنل IPS زاویه دید بالایی را ایجاد می‌کند؛ چون پیکسلها طوری قرار می‌گیرند که بیشترین نور و یا روشنایی را از کناره‌های خود منتشر می‌کنند. همین امر کمک می‌کند تا کاربری که از گوشه‌ها به تلویزیون نگاه کند، تصویر باکیفیتی ببیند. اما نکته این است که تا حدی در برابر انتشار نور و روشنایی از روبه‌رو مقاومت می‌کنند. پنل IPS به واسطه‌ی همین آرایش پیکسلی افقی، تا حدودی ضد ضربه هم است. پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی راه‌های جلوگیری از ورود رطوبت به تلویزیون‌های سامسونگ را هم مطالعه نمایید.
پنل VA یا Vertical Alignment آرایش پیکسلی عمودی دارد. در آرایش عمودی، پیکسلها از روبه‌رو نور و روشنایی زیاد و در کناره‌ها نور کمتری را بروز می‌دهند. به همین خاطر، تصویر در پنل VA، از روبه‌رو روشنایی بیشتری داشته باشد. وقتی از کناره‌ها به تلویزیون نگاه شود، تصویر تاریک و کمرنگ به نظر می‌رسد؛ در این حالت، گفته می شود که تلویزیون زاویه دید پایینی دارد. پنل VA از روبه‌رو کنتراست، روشنایی و نمایش رنگ سیاه عمیق را در رده بالایی ارائه می‌دهد.

پنل IPS بهتر است یا VA

پنل تلویزیون، با توجه به ویژگیهایی که نام برده شد، برای هر سطح انتظار و خواسته‌ای امکانات متفاوتی ارائه می‌کند. پس برای انتخاب بین پنل IPS یا VA، باید دید کدام ویژگی بیشتر باب طبع بیننده است. اما انتخاب شما هرکدام که باشد، موضوع مهمتر، سطح کیفی این پنلهاست که با درجه‌بندی مشخص می‌شوند. +A بالاترین درجه است.

دلایل خرابی پنل تلویزیون سامسونگ

وقتی در نمایشگر تلویزیون شما تصویر قطع می‌شود اما هم‌چنان صدا را می‌شنوید احتمالا مشکل از قسمت Backlight (بک‌لایت) پنل تلویزیون است. Backlight، نور پس‌زمینه پنل تلویزیون است که برای دیده‌شدن تصویر پنل به آن نور می‌تاباند و اگر این بخش دچار آسیب شود دیگر قادر به نوردهی به پنل نخواهد بود و در نتیجه پنل نیز نمی‌تواند تصویر را نشان دهد.

دلایل خرابی پنل تلویزیون سامسونگ

اگر بر روی تصویری که از نمایشگر تلویزیون پخش می‌شود خطوط عمودی مشاهده می‌کنید علت می‌تواند یکی از این موارد باشد: اگر خطوط عمودی از بالاترین نقطه تصویر تا پایین‌ترین نقطه تصویر وجود دارند احتمال مشکل در برد T-con (تیکان) است که در صورت خرابی باید آن را تعویض نمایید. اما اگر خطوط عمودی سراسری نیستند و فقط بر روی بخشی از تصویر وجود دارند احتمالا به پنل تلویزیون شما ضربه وارد شده و آن را دچار آسیب کرده است.
اگر بخشی از تصویر نمایشگر تیره یا سیاه باشد، احتمالا به پنل ضربه‌ای وارد شده است. در غیر این صورت بخش Backlight یا همان نور پس‌زمینه دچار مشکل شده است. احتمالا بخشی از آن سوخته که نمی‌تواند به طور کامل به پنل، نوردهی داشته باشد. بنابراین به بخشی از پنل، نور نمی‌رسد و تصویر در آن بخش، تاریک یا سیاه نمایش داده می‌شود.
هم‌چنین اگر به هنگام تمیز کردن تلویزیون از دستمال خیس یا مواد شوینده استفاده کنید، آب و این مواد به داخل پنل نفوذ کرده، وارد آن شده و به پنل آسیب می‌رساند در این صورت ممکن است شاهد خطوط ایجاد شده رنگی یا سیاه سفید و یا دو تکه شدن تصویر و مشکلاتی شبیه به این موارد باشید.
اگر روی تصویر نمایشگر خود نقاط سفید و نورانی مشاهده می‌کنید، در این صورت برخی از پیکسل‌های تلویزیون شما سوخته است. پیکسل‌ها رنگ‌ها را تولید می‌کنند و اگر نقطه سفیدی در تصویر مشاهده می‌کنید به این معنی است که پس از تابیده شدن نور از Backlight به آن قسمت پیکسل دیگر قادر نیست که نور تابیده شده را به رنگ تغییر دهد و همان نور تابیده شده به صورت نقطه سفید یا نورانی نمایش داده می‌شود.

تعمیرات تلویزیون سامسونگ
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.